Rome Italy

Αξιοθέατα στη Ρώμη

Τι αξίζει να δείτε στη Ρώμη

Basilica di San Giovanni in Laterano | Piazza di San Giovanni in Laterano 4

Ιδρυμένο από τον Κων/νο το 4ο αιώνα, ο San Giovanni είναι η πρώτη χριστιανική βασιλική που ιδρύεται στη Ρώμη. Είναι ακόμα ο καθεδρικός ναός της Ρώμης και η έδρα του Πάπα ως επισκόπου της Ρώμης. Έχει καταστραφεί από φωτιά δύο φορές και έχει ανακατασκευαστεί αρκετές, ο συνδυασμός διαφόρων αρχιτεκτονικών στυλ προσδίδει πολλά σε αυτήν την εντυπωσιακή εκκλησία. Το εσωτερικό έχει τροποποιηθεί αρκετές φορές και για διάφορες περιστάσεις. Το 1425 ο Μαρτίνος ο 5ος άλλαξε το πάτωμα σε μαρμάρινο, με μάρμαρα που είχε κλέψει από άλλες εγκαταλειμμένες Ρωμαϊκές εκκλησίες. Ο Borromini έκανε κάποιες μπαρόκ αλλαγές στα μέσα του 17ου αιώνα. Οι χάλκινες πόρτες στην ανατολική πρόσοψη μεταφέρθηκαν εδώ από την Curia της Ρωμαϊκής Αγοράς (Forum). Αλλά αυτό που τραβάει πραγματικά το μάτι του επισκέπτη είναι η τεράστια, άσπρη πρόσοψη του Alessandro Galilei. Αποτελεί παράδειγμα του ύστερου μπαρόκ κλασικισμού των μέσων του 18ου αιώνα. Σχεδιάστηκε σε τέτοια κλίμακα, ώστε να φανερώνει την παντοδυναμία και την αναμφισβήτητη κυριαρχία της εκκλησίας. Περιστοιχίζεται από κολοσσιαία αγάλματα που αναπαριστούν το Χριστό με τον Ιωάννη τον Βαπτιστή και τους 12 αποστόλους. Το γοτθικού ρυθμού baldacchino πάνω από την Αγία Τράπεζα περιέχει λείψανα, όπως το κεφάλια των Αγίων Πέτρο και Παύλο. Η αψίδα ξαναχτίστηκε το 19ο αιώνα και τα μωσαϊκά της είναι αντίγραφα των αυθεντικών.

Κοιμητήριο των Καπουτσίνων | Via Vittorio Veneto 27

Το κοιμητήριο των Καπουτσίνων αποτελεί έως και σήμερα ένα μυστήριο θέαμα, αφού τα μακάβρια παρεκκλήσια είναι διακοσμημένα με ανθρώπινα κόκκαλα. Την περίοδο 1528 με 1870, οι ντυμένοι στα καφέ Καπουτσίνοι μοναχοί «στόλιζαν» το κοιμητήριο με τα λείψανα των αδερφών - μοναχών τους που είχαν αποβιώσει. Το παρακάτω μήνυμα μπορεί κανείς να δει και να αναλογισθεί: «Αυτό που είστε τώρα ήμασταν, αυτό που είμαστε τώρα θα γίνετε». Ο συναισθηματικός αντίκτυπος είναι αρκετά μεγάλος. Υπάρχει μία αψίδα φτιαγμένη από εκατοντάδες ανθρώπινα κρανία και ανθρώπινα οστά χρησιμοποιημένα ως οικόσημο. Οι μοναχοί που φρουρούν το κοιμητήριο ζητούν μία «υποχρεωτική» συνεισφορά, για αυτό ας έχετε ψιλά πάνω σας. Η Chiesa di Santa Maria della Concezione πάνω από το κοιμητήριο, περιέχει έναν εκθαμβωτικό 'Αγιο Μιχαήλ από τον Reni και του Pietro da Cortona το Η Όραση του Αγ.Παύλου αποκαθίσταται.

Castel Sant' Angelo | Lungotevere Castello

Αυτό το επιβλητικό στρογγυλό φρούριο εξυπηρέτησε στο να προστατεύει τόσο τους ζωντανούς όσο και τους νεκρούς. Χτίστηκε αρχικά για μαυσωλείο του Αδριανού και αργότερα μετατράπηκε σε φρούριο για τους Πάπες τον 6ο π.Χ. αιώνα. Κατά τη διάρκεια ενός λιμού εκείνη την εποχή, ο Πάπας Γρηγόριος ο Μέγας είδε ένα φάντασμα άγγελο να πετάει πάνω από το κτίριο και ονόμασε το φρούριο σε Castel Sant' Angelo. Το φρούριο συνδέθηκε με τα παλάτια του Βατικανού το 1277 με έναν τοίχο αλλά και μία διάβαση, επιτρέποντας στους Πάπες να καταφεύγουν εκεί σε εποχές κινδύνου. Κατά τη διάρκεια του 16ου αιώνα και την πολιορκία αυτοκράτορα Καρόλου του 5ου, εκατοντάδες κόσμου έμειναν εκεί για μήνες. Το bar που έχει φτιαχτεί στο κάστρο έχει πολύ νόστιμα σνακ και προσφέρει μοναδική θέα προς ολόκληρη τη Ρώμη.

Κολοσσαίο | Piazza del Colosseo

Από όλα τα μνημεία στη Ρώμη, το Κολοσσαίο είναι αυτό που συνδέεται με τους περισσότερους θρύλους. Μπορούσε να φιλοξενήσει παραπάνω από 50000 θεατές. Εδώ οι μονομάχοι πραγματοποιούσαν αγώνες μέχρι θανάτου και καταδικασμένοι φυλακισμένοι πολεμούσαν με πεινασμένα λιοντάρια. Αυτό το σημαντικό σύμβολο της Αιώνιας Ρώμης ακόμα εξιτάρει τη φαντασία των επισκεπτών και για αυτό σχηματίζονται ουρές προκειμένου να μπει κανείς μέσα. Η κατασκευή του ξεκίνησε από τον αυτοκράτορα Vepsasian το 72π.Χ. στο μέρος που ο Νέρωνας είχε τα ιδιωτικά του Domus Aurea και ολοκληρώθηκε από το γιο του Τίτο το 80π.Χ. Από εκεί και μετά πραγματοποιόντουσαν οι αγώνες που διαρκούσαν 100 μέρες και νύχτες κατά τους οποίους 5000 ζώα σφαγιάζονταν. Με την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, το Κολοσσαίο εγκαταλείφθηκε και καλύφθηκε με τεράστια, εξωτικά φυτά; Σπόροι είχαν μεταφερθεί από τα αγρίμια που εμφανίζονταν κατά καιρούς στην αρένα (π.χ. κροκόδειλοι, αρκούδες, τίγρεις, ελέφαντες και ιπποπόταμοι). Στα χρόνια του Μεσαίωνα έγινε φρούριο όπου έμεναν δύο από τις στρατιωτικές οικογένειες της Ρώμης. Έχει χτυπηθεί πολλές φορές από σεισμούς και σαν αποτέλεσμα έχουν χρησιμοποιηθεί κομμάτια του για τη κατασκευή διαφόρων κτιρίων, όπως για παράδειγμα του Palazzo Venezia. Ακόμα και σήμερα παραμένει ένα εντυπωσιακό κτίριο για να θαυμάσει κανείς.

Μουσείο και γκαλερία Borghese

Αποτελεί τη βασίλισσα όλων των ιδιωτικών συλλογών και σχηματίστηκε από τον Καρδινάλιο Scipione Borghese, τον πιο φιλότεχνο και γνώστη της τέχνης την εποχή εκείνη. Η συλλογή περιλαμβάνει έργα των Caravaggio, Bernini, Boticelli, Raphael και η αυτοκρατορική οικία περιήλθε στη δικαιοδοσία του Ιταλικού κράτους το 1902. Μιας μακράς διαρκείας ανακαίνιση έλαβε χώρα κατά τη δεκαετία του '90. Το ισόγειο περιλαμβάνει σημαντικά κλασσικής εποχής γλυπτά και εντυπωσιακά Ρωμαϊκά μωσαϊκά. Οι πρωταγωνιστές όμως της συλλογής αυτής, είναι τα έργα του Bernini, ζωντανές αναπαραστάσεις παγανιστικών μύθων. Το μοναδικό του ταλέντο διακρίνεται σε έργα όπως η Αρπαγή της Περσεφόνης και Απόλλωνας και Δάφνη, στο οποίο αποτυπώνεται η στιγμή κατά την οποία η νύμφη μετατρέπεται σε δάφνη, τα δάχτυλά της γίνονται φύλλα, τα δάχτυλα των ποδιών της σε ρίζες, ενόσω ο Απόλλωνας παρακολουθεί χωρίς να μπορεί να βοηθήσει. Τα έργα του Caravaggio περιλαμβάνουν την έξοχα φυσική Μαρία των Ιπποκόμων, της οποίας ο εξωπραγματικός ρεαλισμός οδήγησε την εκκλησία στο να αποκηρύξει τον πίνακα. Η πινακοθήκη του πρώτου ορόφου περιλαμβάνει έργα των σημαντικότερων ζωγράφων όπως των Bellini, Giorgione, Veronese, Boticelli, Guercino, Domenichino και Rubens.

Πάνθεον | Piazza della Rotonda

Το Πάνθεον του Μάρκου Αγρίππα είναι ένα από τα πιο όμορφα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα και τέλειο δείγμα αρχιτεκτονικής αρμονίας. Χτίστηκε το 27 π.Χ. και επανακατασκευάστηκε από τον αυτοκράτορα Αδριανό το 120 μ.Χ., είναι ένα από τα καλύτερα διατηρημένα μνημεία της Ρώμης. Αρχικά υπήρξε ειδωλολατρικός ναός αφιερωμένος σε αρχαίος θεούς και στη συνέχεια μετατράπηκε σε χριστιανική εκκλησία. Η τελειότητά του έγκειται στις διαστάσεις του (το ύψος είναι ίσο με τη διάμετρο) και στο ότι η γενικότερη εικόνα του συνδυάζει πολλά διαφορετικά σχήματα και μορφές. Ο μνημειώδης και επιβλητικός θόλος, που υψώνεται πάνω από το κυκλικό κτίσμα, αποτελεί μοναδικό και αρχιτεκτονικό επίτευγμα της εποχής και χρησιμοποιήθηκε ως αρχέτυπο σε όλο τον κόσμο.

Λόφος του Pincio

Η θέα του Αγ. Πέτρου από το λόφο Pincio είναι το λιγότερο μαγευτική. Αυτό το πανέμορφο πάρκο με τα σκιερά δέντρα του πήρε το όνομά του από την οικογένεια Pinci, που ήταν στην ιδιοκτησία της κατά το 4ο αιώνα. Είναι ένα από τα δημοφιλέστερα σημεία για τη βόλτα του Σαββατοκύριακου. Ο σχεδιαστής των κήπων είναι ο Giuseppe Valadier, οι οποίοι κήποι συνορεύουν με αυτούς της Βίλας Borghese. Οι οικογένειες της Ρώμης συνεχίζουν την παράδοση της βόλτας στους κήπους αυτούς και ανάμεσα στους πολλούς περιπατητές περιλαμβάνονται οι Severn, Richard Strauss, Mussolini, Ghandi και ο βασιλιάς Farouk.

Ρωμαϊκή Αγορά (Roman Forum) | Piazza Santa Maria Nova 53, Via di Monte Tarpeo

Χτισμένο μέσα σε μία περίοδο 900 χρόνων, η Ρωμαϊκή Αγορά ήταν το εμπορικό, πολιτικό και θρησκευτικό κέντρο της Αρχαίας Ρώμης. Η σπουδαιότητα της υποχώρησε μαζί με την πτώση της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα, η περιοχή χρησιμοποιήθηκε για ανατροφή βοειδών. Μαζί με την Αναγέννηση, ήρθε και μία νέα αύρα εκτίμησης οτιδήποτε αρχαίου και κλασσικού και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα η Ρωμαϊκή αγορά να αποτελεί πηγή έμπνευσης για τους καλλιτέχνες. Στην περιοχή έγιναν συστηματικές ανασκαφές κατά το 18ο και 19ο αιώνα και ακόμα και σήμερα συνεχίζονται. Η Ρωμαϊκή αγορά προσεγγίζεται από την πλατεία που ακολουθεί μετά το Κολοσσαίο. Στη Ρωμαϊκή Αγορά μπορείτε επίσης να θαυμάσετε την αψίδα του Σεπτημίου Σιβήρου, το ναό του Κρόνου, την αψίδα του Τίτου και τον οίκο των Εστιάδων.

Trastevere

Η πλατεία Piazza Santa Maria in Trastevere είναι η καρδιά της περιοχής. Είναι μία τυπική Ρωμαϊκή πλατεία, αφού τη μέρα βλέπει κανείς μητέρες με τα παιδιά τους να κάνουν βόλτα, τουρίστες με τους τουριστικούς οδηγούς στο χέρι, ενώ τη νύχτα καλλιτέχνες να εκθέτουν τις δημιουργίες τους και νεαρόκοσμο να περνάει καλά. Τα τυπικά στενάκια της περιοχής είναι τα πιο πολυφωτογραφημένα, με αποκορύφωμα αυτά στα ανατολικά της πλατείας, των οποίων οι κρεμασμένες μπουγάδες είναι αυτές που έχουν φωτογραφηθεί πιο πολύ από οποιεσδήποτε στον κόσμο!

Fontana di Trevi

H Fontana di Trevi είναι το πιο μεγάλο, αλλά και διάσημο σιντριβάνι της Ρώμης. Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε από τον Νικόλαο Salvi το 1762 και απαθανατίστηκε μπροστά σε εκατομμύρια μάτια μέσω του Marcello Mastroianni και με τη βοήθεια της Anita Ekberg στη ταινία του Fellini, La dolce Vita. Αυτό το εντυπωσιακό μπαρόκ δημιούργημα καταλαμβάνει τον περισσότερο χώρο της πλατείας και μοιάζει να χάνεται μέσα στο palazzo. Αναπαριστά το άρμα του Ποσειδώνα που οδηγείται από Τρίτονες και τα θάλασσια άλογά τους -ένα άγριο και ένα ήμερο- αντιπροσωπεύοντας έτσι τις διαθέσεις της θάλασσας. H ονομασία Trevi υποδηλώνει ότι τρεις δρόμοι (tre vie) ενώνονται εδώ. Το νερό του σιντριβανιού προέρχεται από ένα από τα παλιότερα υδραγωγεία της Ρώμης. Το εξαιρετικό άσπρο των μαρμάρων των γλυπτών αποκαθίσταται με μία περίπλοκη και χρονόβορα διαδικασία που τελευταία φορά πραγματοποιήθηκε το 1991, αλλά δυστυχώς η μόλυνση του περιβάλλοντος έχει προλάβει ξανά να κάνει τη ζημιά της. Όταν επισκέπτεται κανείς τη Fontana di Trevi, οφείλει να ακολουθήσει το διάσημο πλέον έθιμο που τη συνοδεύει, το οποίο είναι να ρίξει ένα νόμισμα πίσω από τον ώμο του στο συντριβάνι, ώστε να εξασφαλίσει το γεγονός ότι θα επιστρέψει στη Ρώμη. Εάν ρίξετε και δεύτερο νόμισμα, τότε θα ερωτευθείτε Ιταλό και με το τρίτο θα τον/την παντρευτείτε.

Piazza Navona

Αυτός ο μεγάλος θεατρικός χώρος οφείλει το μέγεθός του σε ένα αρχαίο, αθλητικό στάδιο χτισμένο το 26π.Χ. από τον αυτοκράτορα Domitian. Μόνο στα βόρεια της πλατείας, στην πλατεία di Tor Sanguigna 16, μπορεί να δε κανείς κατάλοιπα αυτού του αρχαίου σταδίου. Η πλατεία πήρε την σημερινή της μορφή στα μέσα του 17ου αιώνα. Το κεντρικό σιντριβάνι των 4 ποταμών ολοκληρώθηκε το 1651 και είναι ένα από τα πιο αριστοτεχνικά δημιουργήματα σχεδιασμένο από τον Bernini. Οι κύριες φιγούρες του αναπαριστούν τους μακρύτερους ποταμούς των 4 ηπείρων που ήταν γνωστές εκείνη την εποχή: ο Γάγγης στην Ασία, ο Δούναβης στην Ευρώπη, ο Νείλος στην Αφρική και ο Πλάτα στην Αμερική. Η μορφή του Νείλου είναι καλυμμένη με πέπλο, γιατί η πηγή του ήταν άγνωστη.

Domus Aurea

Ό, τι έχει παραμείνει από το φημισμένη «Χρυσή Οικία» του αυτοκράτορα Νέρωνα, που στα χρόνια του καταλάμβανε το 1/3 της πόλης της Ρώμης. Ο αρχαιολογικός χώρος άνοιξε τις πόρτες του στο κοινό το 1999 μετά από 25 χρόνια έργων αποκατάστασης. Μολόνοτι μόνο το 20% του παλατιού έχει διασωθεί (και αυτό είναι υπόγειο), το Domus Aurea παραμένει ένα μοναδικό και από τα πιο εντυπωσιακά αξιοθέατα στη Ρώμη. Μπορεί ο Νέρωνας να υπήρξε διαταραγμένος νοητικά, αλλά σίγουρα γνώριζε από χλιδή και «καλή ζωή»!

Παλατίνο

Από εδώ ξεκίνησε η ιστορία της Ρώμης το 753 π.Χ. όταν ο Ρωμύλος σκότωσε τον Ρέμο. Ο λόφος του Παλατίνο ήταν η πολυτιμότερη ακίνητη περιουσία (εκεί άλλωστε επέλεγαν να μείνουν οι αυτοκράτορες της Ρώμης) και παραμένει μία από τις καλύτερες τοποθεσίες έως σήμερα. Η επίσκεψη στο Παλατίνο συνδυάζει εξερεύνηση αρχαίων, βόλτα στη φύση, επομένως προσπαθήστε να απολαύσετε τη βόλτα σας εκεί και θαυμάστε την υπέροχη θέα στη Ρώμη.

Λουτρά Caracalla

Είναι τα καλύτερα διατηρημένα από τα αυτοκρατορικά λουτρά. Περίπου 1600 Ρωμαίου τα επισκέπτονταν προκειμένου να γυμναστούν και να απολαύσουν το λουτρό τους. Παλαιότερα ήταν εξαιρετικά μεγαλοπρεπή και αυτό είναι φανερό από τα αγάλματα και τα μωσαϊκά που σώζονται μέχρι και σήμερα, αν και τα πιο εντυπωσιακά ευρήματα βρίσκονται σήμερα στο Βατικανό. Τα λουτρά χτίστηκαν μεταξύ 213 και 216π.Χ. Τα δύο πορώδη δωμάτια υπήρξαν τα γυμναστήρια. Υπήρχε επίσης μία μεγάλη ανοιχτή πισίνα. Υπήρχαν σάουνες και λουτρά με ποικίλες θερμοκρασίες, όπως και μία βιβλιοθήκη, ένας κήπος, μαγαζιά και στάβλοι. Κάτω από αυτές τις εγκαταστάσεις υπήρχε ένα δίκτυο από τούνελ , το οποίο άγγιζε τα 9.5χμ. σε μήκος, όπου σκλάβοι κινούσαν τεράστιους τροχούς οι οποίοι αντλούσαν καθαρό νερό στους κολυμβητές. Τα λουτρά του Caracalla λειτούργησαν μέχρι το 537 όταν οι Βησιγότθοι επιτέθηκαν στη Ρώμη και κατέστρεψαν τα υδραγωγεία της πόλης.

Ισπανικά σκαλιά (Spanish steps)

Από τα διασημότερα και πιο διαφημισμένα σημεία στη Ρώμη. Είναι φημισμένα για τους νεαρούς Ιταλούς που φλερτάρουν γυναίκες τουρίστριες και για τα τριαντάφυλλα που μοιράζουν. Η καλύτερη ώρα για να τα απολαύσετε είναι το απόγευμα όταν τα περισσότερα γκρουπ τουριστών έχουν φύγει και το φως του απογευματινού ήλιου δίνει όμορφες αποχρώσεις στα γύρω κτίρια.

Το στόμα της αλήθειας (Bocca della Verita)

Το λεγόμενο «Στόμα της Αλήθειας» είναι το έμβλημα της εκκλησίας της S. Maria στο Cosmedin. Βάζοντας το χέρι σας στο στόμα αυτό λέγεται πως αν είστε ψεύτης θα σας κοπεί!

Αγορά του Τραϊανού (Trajan' s market and forum)

Αυτή η περιοχή ανατολικά της Piazza Venezia και λόφου Καπιτολίνο, αναπτύχθηκε το 2ο μ.Χ. αιώνα και περιλάμβανε μία βασιλική, ελληνικές και λατινικές βιβλιοθήκες, ένα ναό, τη στήλη του Τραϊανού και μία εναλλακτική αγορά. Η στήλη, που θεωρείται ως ένα από τα καλύτερα δείγματα Ρωμαϊκής τέχνης και οι αγορές, γνωστές σοτυς αρχαιολόγους ως το πρώτο εμπορικό κέντρο του κόσμου διατηρούνται σε εξαιρετική κατάσταση σήμερα. Μπορείτε να θαυμάσετε δωρεάν το σύμπλεγμ από τηv Via Alessandrina, αλλά αν θέλετε να περιπλανηθείτε ανάμεσα στα ερείπια πρέπει να πληρώσετε μία είσοδο.

ACEA (Montemartini) Art Center

Σημαντικά εκθέματα από το Καπιτώλιο, όπως αρχαία γλυπτά τα οποία εκτίθενται στις εγκαταστάσεις ενός παλαιού κέντρου ηλεκτροδότησης. «Η Αφροδίτη στο δωμάτιο του boiler» θα σας δώσει μία ιδέα για το είδος της έκθεσης.

Antiquarium Comunale

Αρχαιολογικές ανασκαφές κατά μήκος όλης της Ρώμης τον 19ο αιώνα έφεραν στο φως διάφορα είδη κειμηλίων, από επιτάφιες στήλες μέχρι καθημερινής χρήσης αντικείμενα, όπως υδραυλικά. Όλα υατά εκτίθενται στο συγκεκριμένο μουσείο.

Μουσεία Καπιτωλίου

Εκτείνεται σε δύο διαφορετικά κτίρια: το Palazzo Nuovo φιλοξενεί μία εξαιρετικά πλούσια συλλογή από Ρωμαϊκά γλυπτά (περιλαμβάνει την αυθεντική προτομή που έχει παραμείνει από το άγαλμα του Μάρκου Αυρήλιου); Το Palazzo dei Conservatori και Braccio Nuovo φιλοξενούν πιο αρχαία γλυπτά καθώς και αναγεννησιακή και μπαρόκ τέχνη.

Palazzo Senatorio

Κάθε Κυριακή διοργανώνονται οργανωμένες περιηγήσεις που περιλαμβάνουν επίσκεψη στο "Stanza del Sindaco", δηλαδή το γραφείο του δημάρχου, το οποίο διαθέτει εκπληκτική θέα στην αυτοκρατορική αγορά (Forum).

Torre Campanaria (αναγεννησιακό καμπαναριό στο λόφο Καπιτολίνο)

Το καμπαναριό είναι ανοιχτό μόνο τη τελευταία Κυριακή κάθε μήνα από τις 9 το πρωί μέχρι τις 15:45 το απόγευμα. Υπάρχει επιπλέον ένα όριο μέχρι 100 επισκέπτες την ημέρα (από 14 χρονών και επάνω), είναι απαραίτητο να έχετε κάνει κράτηση.

Complesso del Vittoriano

Το μουσείο αυτό φιλοξενεί μία από τις σημαντικότερες συλλογές τέχνης στην Ευρώπη.

Κρύπτες Balbi

Τα υπόγεια ερείπια του αρχαίου θεάτρου του Βάλβου πρόσφατα μετατράπηκαν σε μουσείο αρχαίας και μεσαιωνικής τέχνης.

Μουσείο Ετρούσκων στη Villa Giulia

Μία καταπληκτική συλλογή από αντικείμενα σε τάφους των Ετρούσκων βρίσκεται σε αυτή τη βίλα του 16ου αιώνα. Η λεπτομέρεια και δεξιότητα σε αυτά τα έργα τέχνης τα οποία φιοτεχνήθηκαν πριν από 2800 χρόνια καταπλήττουν τον κάθε επισκέπτη μέχρι και σήμερα. Το επίπεδο διατήρησής τους είναι εξαιρετικά καλό.

Galleria Colonna

Πινακοθήκη με έργα των Guercino, Tintoretto, Palma Vecchio και Caracci.

Galleria Comunale d' Arte Moderna e Contemporanea

Η μόνιμη συλλογή μοντέρνας τέχνης της Ρώμης με εξειδίκευση στο στην Ιταλική τέχνη του 19ου και 20ου αιώνα.

Galleria dell' Accademia di S.Luca

Μία μικρή πινακοθήκη αλλά εξαιρετικά ενδιαφέρουσα για τους λάτρεις της ζωγραφικής με έργα των Raphael, Bassano, Rubens, Guercino.

Galleria Doria Pamphili

Αυτό το παλάτι πρώην αριστοκρατικής οικογενείας προσφέρει μία άκρως πλούσια συλλογή πινάκων, καθώς και μία αληθινή αίσθηση του τρόπου ζωής των αριστοκρατών στην Αναγέννης, με πρόσβαση στους χώρους εκδηλώσεων και στα δωμάτια. Όλα συνοδεύονται από μαγνητοφωνημένο τουριστικό οδηγό.

Galleria Nazionale d' Arte Moderna

Η εθνική Ιταλική συλλογή μοντέρνας τέχνης βρίσκεται σε αυτό το παλάτι στην περιοχή της Villa Borghese. Φιλοξενεί έργα των DeChirico, Carra, the Macchiaioli και μερικών μη Ιταλών όπως Kandinsky, Klimt και Cezanne.

Galleria Spada

Ένα όμορφο αναγεννησιακό παλάτι το οποίο φιλοξενεί έργα των Reni, Guercino, Titian, Gentileschi. Ανάμεσα στα παλαιότερα έργα είναι η «Επίσκεψη της Παναγίας».

Goethe Memorial House

Η Ιταλία και ειδικότερα η Ρώμη είχαν μία εκπληκτική επιρροή στον Goethe. Στο κτίριο αυτό έμενε ο Goethe από το 1786 έως το 1788 και άνοιξε τις πύλες του για το κοινό προκειμένου να γιορτάσει την αγάπη του Goethe προς την Ιταλία.

Keats-Shelley Memorial House

Ο Keats πέρασε τις τελευταίες μέρες της ζωής του σε αυτό το σπίτι και πέθανε εδώ το 1821. Το μουσείο αυτό δεν είναι αφιερωμένο μόνο στον Keats αλλά και σε άλλους ρομαντικούς ποιητές που έγραψαν στη Ρώμη, όπως ο Shelley και ο Hunt.

Museo dell' Alto Medievo (πρώιμων μεσαιωνικών χρόνων)

Μία συλλογή από διακοσμητικά έργα τέχνης από την πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας έως την πρώιμη Αναγέννηση, από λαβές από ξίφη μέχρι κοσμήματα.

Museo Barracco

Αρχαία γλυπτά και αντικείμενα από την εποχή των Ασσυρίων, Αιγύπτιων, Ελλήνων και Ρωμαίων.

Museo Canonica

Η συλλογή, το στούντιο και το διαμέρισμα του μουσικού και γλύπτη Pietro Canonica ο οποίος πέθανε το 1859.

Museo della Casina delle Civette

Ένα από τα τελευταία αποκτήματα της Ρώμης στα μουσεία, φημισμένο για τα Art-Nouveau γυάλινα, βιτρό παράθυρά του και την πρόσφατα ανακαινισμένη βίλα.

Museo ella Civilita Romana

Ένα συναρπαστικό μουσείο, το οποίο χτίστηκε κατά τη διάρκεια της φασιστικής περιόδου, αφιερωμένο στην εκθαμβωτική, αυτοκρατορική Ρώμη. Φιλοξενεί ένα τεράστιο μοντέλο της αρχαίας πόλης της Ρώμης (κλίμακα 1:250), μακέτες όλων των αρχαίων μνημείων της πόλης, αναπαραστάσεις στρατιωτικών εκστρατειών και πολλά άλλα. Δίνει μια πραγματική αίσθηση για το πώς ήταν τα πράγματα στην αρχαία Ρώμη πριν περάσει από πάνω τους ο χρόνος…

Museo della Communita Ebraica

Το μουσείο αυτό βρίσκεται μέσα στη Συναγωγή στο παλιό Εβραϊκό γκέτο και φιλοξενεί εκθέματα Εβραϊκής τέχνης καθώς και ντοκουμέντα και φωτογραφίες τα οποία εξιστορούν την ιστορία των Εβραίων στη Ρώμη από το 16ο αιώνα, όταν και δημιουργήθηκε το γκέτο, μέχρι το δεύτερο Παγκόσμιο πόλεμο.

Museo del Corso

Η συλλογή αυτή βρίσκεται στο κέντρο της πόλης και φιλοξενεί μία μεγάλη ποικιλία εκθεμάτων.

Museo delle Arti e Tradizioni Popolari

Ιταλικά εργαλεία, σκεύη, ένδυση, έπιπλα, μουσικά όργανα, κοσμήματα και άλλα βρίσκει κανείς σε αυτό το μουσείο, το οποίο αποτελεί μέρος της καμπάνιας προώθησης της Ιταλίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Museo di Roma in Trastevere

Το μουσείο βρίσκεται στην Piazza San Edigio στο Trastevere και φιλοξενεί λαϊκά εκθέματα της Ρωμαϊκής κουλτούρας, όπως και ειδικά εκθέματα από εποχή σε εποχή.

Museo Napoleonico

Το μουσείο αυτό φιλοξενεί τη συλλογή βιβλίων, τέχνης, μικρο-αντικειμένων του Ναπολέοντα.

Museo Nazionale d' Arte Orientale

Η πιο σημαντική συλλογή Ανατολίτικης τέχνης βρίσκεται μέσα στο ανακαινισμένο Palazzo Branaccio.

Museo Nazionale degli Strumenti Musicali

Εδώ βρίσκεται η συλλογή του Gorga με πάνω από 800 μουσικά όργανα από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα. Περιλαμβάνει σπάνια και πανέμορφα κομμάτια όπως φλάουτα, βιολιά και την εξαιρετικής σχεδίασης άρπα του Barberini.

Museo Proestorico ed Ethnografico Luigi Pigorini

Προϊστορικά Ιταλικά εκθέματα και εθνολογικό υλικό από άλλους πολιτισμούς, καθώς και ένα αληθινό κρανίο του Νεάντερταλ μπορείτε να θαυμάσετε σε αυτό τα μουσείο.

Museo del Risorgimento

Το μικρό αυτό μουσείο φιλοξενεί αντικείμενα που σχετίζονται με το Risorgimento, δηλαδή την επανάσταση που οδήγησε την Ιταλία στη σύγχρονη της κατάσταση το 1870.

Palazzo Altemps

Εδώ φιλοξενείται η συλλογή των Ludovisi από Ρωμαϊκά γλυπτά.

Palazzo Barberini (Galleria Nazionale d' Arte Antica) - Εθνική Πινακοθήκη

Το ανάκτορο αυτό καθεαυτό θεωρείται έξοχο δείγμα Ρωμαϊκής μπαρόκ αρχιτεκτονικής. Είναι ένα ακόμη έργο στο οποίο συνεργάστηκαν ο Μπερνίνι και ο Μπορομίνι. Η οικογένεια Μπαρμπερίνι παρήγγειλε το ανάκτορο το 1625 προκειμένου να διατυμπανίσει το μεγαλείο της. Το κορυφαίο αριστούργημα του παλάτσο αυτού δεν είναι άλλο από την οροφή του Γκραν Σαλόνε που ζωγράφισε ο Πιέτρο ντα Κορτόνα με θέμα την «Αλληγορία της Θείας Πρόνοιας». Εκεί, μεταξύ άλλων υπάρχουν και οι τρεις μέλισσες του θυρεού των Μπαρμπερίνι σε γιγάντιες διαστάσεις. Επίσης θα θαυμάσετε έργα από την Αναγέννηση και το μπαρόκ, όπως πίνακες των Raphel, Caravaggio, Guido Reni. Επίσης, διοργανώνονται ειδικές εκθέσεις καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Palazzo Corsini (Galleria Nazionale d' Arte Antica) - Εθνική Πινακοθήκη

Η συνέχεια των εκθεμάτων του Palazzo Barberini η οποία περιλαμβάνει έργα των Guercino, Caravaggio, Reni, Rubens, Caracci.

Palazzo Massimo alle Terne

Η αποκατάσταση αυτού του palazzo βοήθησε στην πιο άνετη περιήγηση των επισκεπτών στη τέχνη και συγκγκεριμένα στα πανέμορφα κομμάτια αρχαίας γλυπτικής, φρέσκο και μωσαϊκών.

Palazzo Venezia (μουσείο)

Πρόκειται για ένα από τα πρώτα αναγεννησιακά κτίρια της Ρώμης. Χτίστηκε το 1455 για τον βενετσιάνο καρδινάλιο Pietro Barbo, κατοπινό πάπα Παύλο Β'. Κατά την περίοδο του φασισμού ήταν η έδρα του Μουσολίνι, ο οποίος από το κεντρικό μπαλκόνι εκφωνούσε τους πύρινους λόγους του. Στο μουσείο εκτίθενται αναγεννησιακοί πίνακες, ξυλόγλυπτα, σεντούκια, ταπισερί από ολόκληρη την Ευρώπη, πορσελάνες, ασημικά, κεραμικά, αντικείμενα από μπρούτζο, όπλα γλυπτά από τερακότα των Μπερνίνι, Αλγκάρντι κ.α. καθώς και Ιταλικοί πίνακες του 17ου και 18ου αιώνα.

Villa Farnesina

Η Villa Farnesina είναι μία κομψή, μικρή, αναγεννησιακή βίλλα που βρίσκεται στις όχθες του ποταμού Τίβερη (από την πλευρά του Trestavere) και φιλοξενεί μεταξύ άλλων φρέσκο των Raphael, Peruzzi, Sodoma κ.α.

Καθεδρικός ναός Ρώμης (μητέρα εκκλησιών όλου του κόσμου)

Η εκκλησία αυτή είναι ο 'Αγιος Ιωάννης του Λατεράνο. Σχεδιάστηκε τον 17ο αιώνα από τον αρχιτέκτονα Borromini πάνω στο σημείο όπου είχε χτίσει ο Κων/νος την πρώτη εκκλησία το 318μ.Χ. Τεχνικά ο 'Αγιος Ιωάννης είναι η έδρα του Πάπα και της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας και όχι ο Αγ. Πέτρος στο Βατικανό, εξαιτίας της τοποθεσίας της εκκλησίας. Στην εκκλησία υπάρχουν δύο ασημένιες λειψανοθήκες, στις οποίες λέγεται ότι φυλάσσονται οι κάρες των Αγίων Πέτρου και Παύλου, των δύο ιδρυτών της εκκλησίας της Ρώμης.

Κατακόμβες

Οι κατακόμβες ήταν υπόγεια συμπλέγματα διαδρόμων και χτίστηκαν προκειμένου να φιλοξενούν τα πτώματα πεθαμένων οι οποίοι δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να χτίσουν έναν τάφο υπέργεια. Οι πιο φημισμένες κατακόμβες είναι αυτές των Χριστιανών που βρίσκονται γύρω από τη Via Appia Antica. Οι απόψεις διίστανται σχετικά με το αν χρησίμευαν και ως τόπος κρυφής λατρείας του Χριστού από τους Χριστιανούς κατά τα χρόνια του εκδιωγμού τους.

  • Catacombs of San Callisto
  • Catacombs of San Sebastiano
  • Catacombs of San Domitilla

Santa Maria del Popolo

Σύμφωνα με ένα θρύλο, η εκκλησία Santa Maria del Popolo βρίσκεται τοποθετημένη σε έναν κήπο στον οποίο λέγεται ότι έχει θαφτεί ο μισητός αυτοκράτορας Νέρωνας. Έτσι το 1099 ο Πάπας Paschal II έχτισε εκεί ένα εκκλησάκι προκειμένου να ξορκίσει τους δαίμονες που θεωρείτο ότι υπήρχαν εκεί. Το 1472 ο Πάπας Σίξτος ο τέταρτος μετέτρεψε το παρεκκλήσι σε εκκλησία. Στην αψίδα μπορεί να θαυμάσει κανείς τα πρώτα βιτρό της Ρώμης ου χρονολογούνται από το 1509. Η αψίδα σχεδιάστηκε από τον Bramante, ενώ η οροφή της χορωδίας και το πρώτο και τρίτο παρεκκλήσι στο δεξιά κλίτος τοιχογραφήθηκαν από τον Pinturicchino. Επισκεφτείτε επίσης το παρεκκλήσι Κίτζι του Ραφαήλ, το οποίο σχεδιάστηκε για λογαριασμό του τραπεζίτη Agostino Chigi. Τα πολυτιμότερα όμως έργα της εκκλησίας είναι τα δύο αριστουργήματα του Caravaggio στα αριστερά της Αγίας Τράπεζας, τα οποία αναπαριστούν τις ιστορίες των Αγίων Πέτρου και Παύλου.

Νησίδα του Τίβερη και Ponte Rotto (γέφυρα Rotto)

Όταν αποπέμφθηκε και ο τελευταίος Ετρούσκος βασιλιάς από τη Ρώμη, οι Ρωμαίοι ξερίζωσαν το σιτάρι από τα χωράφια του και το πέταξαν μέσα σε καλάθια στον ποταμό Τίβερη. Η λάσπη με τον καιρό σχημάτισε ένα νησάκι όπου ο Aesculapius, ο Ρωμαίος θεός της ιατρικής, ίδρυσε ένα βωμό τον 3ο αιώνα π.Χ. Σήμερα βρίσκεται στο βόρειο μέρος του ένα νοσοκομείο. Η εκκλησία του Αγίου Βαρθολομαίου έχει χτιστεί πάνω στο σημείο όπου βρισκόταν αρχικά ο βωμός. Απομεινάρια από το βωμό μπορεί κανείς να δει από το μονοπάτι δίπλα στον ποταμό, από όπου υπάρχει επίσης καταπληκτική θέα προς τη γέφυρα Rotto. Η γέφυρα αυτή βρίσκεται στο σημείο όπου είχε χτιστεί η πρώτη, λίθινη γέφυρα της Ρώμης το 142π.Χ. Ανακατασκευάστηκε πολλές φορές πριν το 1598 όταν και σταμάτησαν πλέον να προσπαθούν να την επιδιορθώσουν.

Teatro dell' Opera di Roma- Teatro Constanzi

Το θέατρο αυτό είναι εξαιρετικά διακοσμημένο και πολυτελές και χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα. Αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι διατηρεί τον αρχοντικό χαρακτήρα του, μολονότι ο Μουσολίνι είχε χτίσει μία γκρι πρόσοψη. Η ακουστική στις υψηλότερες θέσεις και επομένως με τα φθηνότερα εισιτήρια δεν είναι ικανοποιητική, επομένως προτιμήστε θεωρείο όπου η ακουστική διαφέρει σημαντικά και είναι εκπληκτική.

Βατικανό

Η Καπέλα Σιξτίνα πήρε το όνομά της από τον Πάπα Σίξτο (Sixtus) τον τέταρτο Della Rovere. Χτίστηκε μεταξύ 1475 και 1481 από τον Giovannino de Dolci σε σχέδιο του Baccio Pontelli. Η εκκλησία εγκαινιάστηκε στις 15 Αυγούστου 1483 και αφιερώθηκε στην Παναγία. Οι διαστάσεις του ναού είναι ίδιες με αυτές του ναού της Ιερουσαλήμ. Προοριζόταν για ιδιωτικός ναός για τους Πάπες, καθώς και για ειδικές τελετές αφιερωμένες στο 'Αγιο Πνεύμα. Επιπλέον εκεί διεξάγονταν τα Κονκλάβια όπου εξέλεγαν το νέο Πάπα. Οι τοίχοι είναι διακοσμημένοι από τους καλύτερους Τοσκανούς και Ούμβρους καλλιτέχνες της εποχής, όπως οι Boticelli, Signorelli, Cosimo Rosseli, Ghirlandaio, Perugino και Pinturicchio και οι τοιχογραφίες τους αριστερά και δεξιά του κτιρίου αναπαριστούν σκηνές από την Παλαιά και Καινή Διαθήκη αντίστοιχα. Η οροφή ήταν μπλε και διακοσημημένη με αστέρια μέχρι να αναθέσει ο Ιούλιος ο δεύτερος στον Μιχαήλ 'Αγγελο να επαναδιακοσμήσει την οροφή. Ο Μιχαήλ 'Αγγελος δούλεψε την οροφή από το 1508 μέχρι το 1512. Το αρχικό σχέδιο του Ιουλίου του δεύτερου ήταν να ζωγραφιστούν οι 12 Απόστολοι, αλλά όταν αργότερα ανακάλυψε πως η δουλειά δεν ήταν αρκετά καλή, έδωσε το περιθώριο στον Μιχαήλ 'Αγγελο να δημιουργήσει όπως επιθυμούσε και έτσι προέκυψε το αριστούργημα αυτό. Γύρω από το κυρίως θέμα τη «Δημιουργία» που απεικονίζεται στην οροφή υπάρχουν επίσης ζωγραφισμένοι 7 προφήτες και μάντισσες της αρχαιότητας, γνωστές και ως Σίβυλες. Τα εννέα επεισόδια της Γέννησης που αναπαρίστανται στο ταβάνι διαχωρίζονται ιδανικά σε 3 κατηγορίες που σχετίζονται με την προέλευση του Σύμπαντος, του Ανθρώπου και του Κακού. Στην πρώτη κατηγορία βλέπει κανείς το Διαχωρισμό του Φωτός από το Σκοτάδι, τη δημιουργία του ηλίου και του φεγγαριού, το διαχωρισμό του νερού από τη στεριά και τη δημιουργία των ζώων. Σε αυτές τις τοιχογραφίες ο Θεός είναι ο μόνος πρωταγωνιστής. Στη δεύτερη κατηγορία τοιχογραφιών, θαυμάζει κανείς τη δημιουργία του 'Αντρα, της Γυναίκας και την αποπομπή από τον Παράδεισο. Στην Τρίτη κατηγορία, ανήκει η θυσία του Νώε, η Μεγάλη Πλημμύρα και η μέθη του Νώε (ήταν η πρώτη τοιχογραφία που ολοκλήρωσε ο Μιχαήλ 'Αγγελος). Το διάσημο Ignudi (γυμνοί νέοι) που ζωγράφισε ο Μιχαήλ 'Αγγελος σε κάθε γωνία των κεντρικών κασωμάτων σχεδιάστηκαν με βάση κλασσικά αγάλματα και αντιπροσωπεύουν την αποθέωση του ανθρώπινου κορμιού.

Οι ταπετσαρίες

Ο Πάπας Leo X των Μεδίκων αποφάσισε να δημιουργήσει ορισμένες ταπετσαρίες για την Καπέλα Σιξτίνα. Ανέθεσε την εργασία αυτή στον Raphael, ο οποίος έκανε τα σχέδια από το 1515 μέχρι το 1516 και τα έστειλε στις Βρυξέλλες, όπου ολοκληρώθηκαν με σκηνές από τις ζωές των Αγίων Πέτρο και Παύλο. Το έργο ολοκληρώθηκε το 1524 και τοποθετήθηκε ακριβώς κάτω από τα φρέσκο του 15ου αιώνα.

Η ημέρα της Κρίσεως

Έπειτα από 20 χρόνια εργασιών για την οροφή της Καπέλα Σιξτίνα, ο Μιχαήλ 'Αγγελος επέστρεψε για εργασίες. Το 1534 ο Πάπας Clement VII κάλεσε τον Μιχαήλ 'Αγγελο προκειμένου να ολοκληρώσει τη διακόσμηση της Καπέλα Σιξτίνα με τη τοιχογραφία της Ημέρας της Κρίσεως. Μετά το θάνατο του Πάπα Κλεμέντιου ανέλαβε την ολοκλήρωση του έργου ο διάδοχός του Πάπας Paul III Farnese και οι εργασίες ξεκίνησαν το 1535. Η Ημέρα της Κρίσεως δημιουργήθηκε για το τοίχο της Αγίας Τράπεζας ως μία προειδοποίηση για την αδυναμία της ζωής και του κόσμου με σκοπό να διατηρήσουν οι πιστοί την πίστη τους. Το κεντρικό σημείο ιδιαίτερης σημασίας είναι η στάση του Χριστού απέναντι στους πιστούς και οι κινήσεις επίκρισης που κάνει. Οι νεκροί σηκώνονται από τους τάφους τους και έρχονται αντιμέτωποι με τον Κριτή Χριστό. Ο Χριστός δε δείχνει συμπόνοια για τους ταραγμένους Αγίους που τον περιβάλλουν κρατώντας τα όργανα του μαρτυρίου τους. Ούτε λυπάται τους καταραμένους τους οποίους εξορίζει στην κόλαση μαζί με τους δαίμονες. Ο Χάροντας που σπρώχνει τους επιβάτες της βάρκας του στα βάθη του 'Αδη και ο αιώνιος κριτής, Μίνωας, είναι δανεισμένη από την κόλαση του Δάντη. Ο Μίνωας έχει αυτιά γαιδάρου - στην πραγματικότητα πρόκειται για πορτρέτο του αυλικού Μπιάτζιο ντα Τσεζένα, ο οποίος είχε αποδοκιμάσει τις τοιχογραφίες. Η αυτοπροσωπογραφία του Μιχαήλ 'Αγγελου εντοπίζεται στο δέρμα που κρατάει ο 'Αγιος Βαρθολομαίος . Ο πίνακας αντικατοπτρίζει την πεποίθηση του ίδιου του καλλιτέχνη ότι είναι σημαντικό να υποφέρει κανείς για να πιστέψει στο Θεό.

Βασιλική του Αγίου Πέτρου

Η Βασιλική του Αγίου Πέτρου έχει μήκος 187 μέτρα. Το μαρμάρινο εσωτερικό της περιλαμβάνει 11 παρεκκλήσια και 45 βωμούς, πέρα από τα αναρίθμητα έργα τέχνης. Μερικά σώζονται από την πρώτη βασιλική, άλλα φιλοτεχνήθηκαν από καλλιτέχνες της Αναγέννησης και του Μπαρόκ, μεγάλο όμως μέρος της προσεγμένης διακόσμησης οφείλεται στη δουλειά του Μπερνίνι στα μέσα του 17ου αιώνα. Οι δύο πλαϊνές πτέρυγες, μήκους 76 μέτρων, συγκλίνουν κάτω από τον τεράστιο θόλο του Μιχαήλ 'Αγγελου. Το κεντρικό σημείο του οικοδομήματος είναι ο Παπικός Βωμός, κάτω από τον εκπληκτικό ουρανό του Μπερνίνι. Από τη Βασιλική μπορείτε να επισκεφτείτε τις Κρύπτες, το Θησαυροφυλάκιο και το Σκευοφυλάκιο του Αγίου Πέτρου ή να ανεβείτε στην οροφή για να απολαύσετε την πανοραμική θέα στην πόλη.

Ταξιδιωτικός Οδηγός